Fald i nybilsalget i 2022

Overordnet set kan man konstatere, at bilproducenterne kunne have solgt mange flere elbiler i Danmark i 2022. Nybilsalget faldt nemlig med 19,9 pct til 148.283 solgte nye biler i Danmark i forhold til året før. En del af forklaringen er formentlig økonomisk afmatning og frygt for usikre tider, men meget tyder på, at der også er en anden væsentlig årsag.

Når man kigger på statistikkerne fra De Danske Bilimportører, kan man nemlig læse, at der er importeret et stort antal næsten nye elbiler, uden om de autoriserede, danske importører. Opgørelsen gælder biler, der er under 12 måneder gamle - det man normalt betegner som demobiler.

100 gange flere elbiler

I alt er der importeret 13.161 biler, der er under 12 måneder gamle, primært fra Tyskland. Det svarer kun til knap ni pct. af nybilsalget i Danmark. Men af de 13.161 biler er 11.966 elbiler, og da der blev solgt 30.828 nye elbiler i Danmark i 2022, udgør parallelimporten af næsten nye elbiler 27 pct. Til sammenligning blev der i den samme periode kun importeret 127 almindelige benzin-biler, der var under 12 måneder gamle.

Leveringssituationen og parallelimport truer elbilsalget – især Tesla

Importørernes manglende levering af elbiler, og de deraf følgende lange leveringstider, er således delvis blevet kompenseret med parallelimport. Det antyder, at det store fald i nybilsalget i høj grad skyldes leveringssituationen. En af de mærker, der har oplevet stor parallelimport er Tesla. Noget tyder dog på, at parallelimportørerne har været lidt for ihærdige, for der er nu over et uset stort antal af brugte Teslaer til salg – antallet er ekspotentielt stigende, hvilket er sket i kølvandet af Teslas prisreduktion.