Elbiler er blevet afsindigt populære, og elbils-producenter konkurrer intenst på marked med nye innovationer og biler, der adskiller sig fra af mængden. De nye specielle modeller er eksklusive, teknologisk foran og derfor ekstremt dyre, kun tilgængelige for de klimaorienterede rige med fart i blodet. Der er mange faktorer, der afgør den høje prisansættelse på de forskellige bilmodeller, som kommer op og koste det samme som Bugatti og Koenigsegg. Det er vigtigt at forstå, hvorfor disse biler er så specielle og eftertragtede, der gør det rimeligt at betale kassen for en superelbil. Nogle af mærkerne er veletablerede mærker, imens andre er nye og skjulte i bilbranchen. Denne udvikling af elbilmodeller var at forudse ligesom kapløbet blandt benzinbilerne mål, om hvem der kunne lave den hurtigste serieproducerede bil. De danske priser er efter valutaværdien i maj 2023.

Deus Vayanne

Deus Vayanne

$2.0 mio., 13,7 mio. dkk.

Bilen blev først vist frem til det imponerende 2022 New York Auto Show, hvor den fantastiske Deus Vayanne blev afsløret. Superelbilen chokerede verden med dens imponerende ydelse, eksteriørdesign og den futuristiske kabine beklædt i naturlæder. Vayanne er drevet af tre elmotorer en 750 hk motor foran og to 750 hk elektriske motorer bagpå, der leverer en samlet effekt på 2.250 hestekræfter og et newtonmoment på 1.999. Den accelererer fra 0 til 100 km/h på kun 1,99 sekunder og kan nemt nå topfarten på 400 km/t. På trods af disse imponerende præstationstal kan den stadig give en rækkevidde på 498 km, ganske flot for en elbil som denne. Vayanne er begrænset til kun 99 enheder, og den er ikke billig på nogen måde med en pris på 13,7 mio dkk. Bilen blev udviklet i samarbejde med Italdesign og Advanced Engineering, et datterselskab af Williams Grand Prix Engineering, og produceret i Turin, Italien, på Italdesigns fabrik. Det østrigske firmas samarbejdede med deres tekniske partnere Italdesign Giugiaro og Williams Advanced Engineering ved udviklingen bilen, er med til at skrue prisen op.

Rimac Automobili

Rimac Nevera

$2.1 mio., 14,4 mio. dkk.

Rimac Nevera kan selvfølgelig ikke undlades på listen, da det er en af det mest populære superelbiler, med uheldet af Top Gear værten Richard Hammond og Formel 1 legenden Nico Rosberg som bilejer. En topfart på 415 km/h gør i øjeblikket Rimac Nevera den hurtigste elbil i verden. Den er også begrænset til kun 150 enheder, der alle er håndbyggede, og dens pris 14,4 mio. dkk. er yderligere bevis på dens eksklusivitet. Produktionen af Nevera er begrænset til kun 50 eksemplarer om året, og det første produktionsår er allerede udsolgt, så hvis du har pengene og vil have en, bliver du nødt til at vente lidt længere for at få den. Nevera er drevet af fire elektriske motorer, der leverer en samlet effekt på 1.914 hestekræfter og 2.360 newtonmeter. Denne mængde af kraft placerer ikke kun Nevera på toppen af de mest kraftfulde elbiler i verden, men hjælper også med at levere fantastiske ydelsestal: Den kan accelerere fra 0 til 100 på kun 1,85 sekunder - 0,45 sekunder hurtigere end en Chiron - køre en kvart mil (400m) på 8,58 sekunder, tal der er bedre end nogen anden elbil, kun slået af den næste bil på listen. Det er værd at bemærke, at Rimac Automobili, som er det kroatiske firma bag Nevera, er en af de førende producenter af elbiler i verden og har specialiseret sig i at levere ekstremt kraftfulde og avancerede elbiler. Desuden har Rimac også indgået et samarbejde med Bugatti, en af de mest kendte og anerkendte sportsbilproducenter i verden. Samarbejdet startede på grund af Rimacs imponerende ekspertise inden for elbiler, og målet er at skabe en helt ny hyperbil med hybridteknologi. Alle disse faktorer som ydelse, eksklusivitet og ingeniørkunst gør bilen værd 14,4 mio. dkk.

Automobili Pininfarina

Pininfarina Battista

$2.25 million., 15,4 mio. dkk.

Med 1.900 hestekræfter og et moment på 2.340 newtonmeter fra dens fire vandkølede permanente synkrone elmotorer, er der ingen tvivl om, at Pininfarina Battista blev bygget til at slå rekorder. Slå rekorder, det gør den: Den kan accelerere fra 0 til 100 km/h på 1,79 sekunder, og for nylig satte den rekorden for den hurtigste kvart mil (400 m) kørt med en tid på 8,55 sekunder. Under samme begivenhed nåede den også en topfart på 411 km/h. Til trods for disse imponerende præsteringer har Battista en rækkevidde på næsten 400 km. Den har også fordele af hurtigopladningsfunktioner, der giver mulighed for at genoplade tilbage til 80 procent på bare 25 minutter. Ligesom Nevera er Battista begrænset til kun 150 eksemplarer, hver med en startpris på 15,4 mio. dkk. Designet er inspireret af Ferrari, men dens evner overgår selv de fedeste biler, der er blevet lavet i Modena.

Evija - Lotus Cars

Lotus Evija

$2.3 mio., 15,7 mio. dkk.

Lotus byggede Evija med det formål at være verdens mest kraftfulde eldrevne køretøj.

Evija er drevet af fire elmotorer, der yder i alt 1.971 hestekræfter og et moment på 1700 newton, et tal bliver overgået af Aspark Owl, men Lotus tilbyder også en begrænset udgave af Evija Fittipaldi, der leverer en samlet ydelse på 2010 hestekræfter, hvilket gør Evija til en af verdens mest kraftfulde eldrevne køretøjer. Evija accelerere fra 0 til 100 km/h på mindre end 3 sekunder og kan nå en topfart på 350 km/h. Lotus planlægger også at tage Evija til Nürburgring, hvor den vil udfordre Nio EP9's tid på 06:45:90. Den elektriske superbil har mange seje funktioner, som en kulfiberkabine chassis, aktiv aerodynamik og en kabine, der hylder fortiden. Evija er begrænset til kun 130 enheder, og alle er allerede solgt. Hver kunde skulle betale mindst 15,7 millioner kroner for deres bil.

Aspark Owl

Aspark Owl

$3.5 million., 23,9 mio. dkk.

Dette er verdensdyreste elbil, produceret med kunst, som man gør i Japan, en hyldest til ingeniør arbejde og landets racerbils evner.Begrænset til kun 50 eksemplarer er Aspark Owl den første fuldelektriske hyperbil fra Japan. Den blev først afsløret under Dubai International Motor Show i 2019, og den blev øjeblikkeligt en sensation. Den er drevet af fire elmotorer, to placeret på forakslen og to på bagakslen, for en samlet ydelse på 1.984 hestekræfter og 1.999 newtonmeter til. Owl kan accelerere fra 0 til 100 km/h på kun 1,69 sekunder, hvilket gør den til en af de hurtigst accelererende elbiler i verden, og fra 0 til 300 km/h på 10,6 sekunder, mens topfarten når op på 400 km/h. Den elektriske superbil har en rækkevidde 450 km og skal kun bruge 80 minutter for at blive fuldt opladet. Dens eksteriørdesign er ret unikt, og selvom dens lette 120 kg tunge kulfibermonocoque-struktur, vejer Owl stadig 1,9 ton. Aspark Owl er prissat til 23,9 millioner dkk.

Hvorfor er de dyreste elbiler i verden så dyre? Svaret ligger i flere faktorer. Avanceret teknologi og innovative funktioner, brug af kvalitetsmaterialer, begrænset produktion og eksklusive mærker spiller en afgørende rolle i den høje pris. Disse elbiler repræsenterer topniveauet af eksklusivitet, ingeniør kunstskab og luksus, der primært er rettet mod en velhavende købergruppe.