SUVen er bygget på VWs MEB-platform og vil blive tilbudt som single-motor baghjulstræk eller dual-motor firehjulstræk med forskellige batteristørrelser og en række avancerede funktioner. 

 

Ford har afsløret en helt elektrisk version af Explorer, til det europæiske marked. Den europæiske Explorer EV bliver bygget på Fords eget anlæg i Köln, Tyskland, og er designet på Volkswagens MEB-platform, som er beregnet til millioner af prisvenlige elbiler.

 

Exploreren er en alvorlig markedsindtræden i Europa med henblik på volumenproduktion, og Ford har allerede bekræftet, at der kommer endnu en VW-baseret elbil til Europa, en elektrisk version af den sporty Puma crossover.

 

Design og ydeevne

 

Ford Exploror er essentielt set en tvilling af Volkswagen ID.4, men designere har gjort et godt stykke arbejde med at få modellen til at se mere oprejst og SUV-lignende ud, samtidig med at den er aerodynamisk i sin overfladebehandling.

 

Modellen vil blive tilbudt som single-motor baghjulstræk eller dual-motor firehjulstræk, og der vil være en række forskellige batteristørrelser.

 

Læs videre nedenfor: 

Selvom Ford endnu ikke har afsløret detaljer om acceleration, rækkevidde eller andre præstationsmål, starter VW ID.4 med en 201 hk single-motor, mens de øvre modeller har en effekt på 295 hk fra dual-motorer med batterier, der spænder fra 58 kWh op til 77 kWh brugbart.

 

Teknologi og pris

 

Den elektriske Explorer vil have en ny flytbar 15-tommers touchscreen, kaldet Sync Move, der glider op og ned for at afsløre et skab lige bagved.

 

Der vil også være trådløs opladning af to smartphones, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og et “fuldt sammenkoblet infotainmentsystem med lyd, der er tilpasset interiøret.”

 

Priserne starter på under 45.000 euro afhængigt af landet, og afhængigt af landet vil købsincitamenter hjælpe med at sænke den effektive pris. Den danske pris er endnu ikke kortlagt, men forventes at ligge i et prisleje imellem 315.000 DKK – 335.000 DKK.

 

Volkswagen MEB-modeller har Plug and Charge-funktionalitet, der gør det muligt at identificere betalingsoplysninger med køretøjet, når det tilsluttes et offentligt opladningsnetværk.

 

Exploreren vil lade fra 10-80% på så lidt som 25 minutter og tilbyde klimaanlæg i kabinen.

Galleri