XPengs anden fabrik er nu i drift og vil producere deres nye model, SUV G9, og andre modeller med en årlig kapacitet på 120.000 biler. Læs videre for at få flere detaljer om Guangzhou fabrikken og XPengs historie.

 

XPeng har startet produktionen på sin nye fabrik i Guangzhou, Kina. Fabrikken er designet til en årlig kapacitet på 120.000 køretøjer og vil producere virksomhedens flagskib SUV, G9, blandt andre modeller.

 

Ifølge et WeChat-post fra XPengs entreprenør for fabrikken, Guangzhou Kaide Holdings Limited Company, tog det ni og et halvt måned at færdiggøre den første prototype af køretøjet, efter fabrikken startede byggeriet i september 2020. I december 2022 blev fabrikken godkendt af Kinas ministerium for industri og informationsteknologi til køretøjsproduktion.

 

XPeng har ikke officielt annonceret opstarten af fabrikken, men lokale medier rapporterer, at den forventes at åbne for kunder og partnere i starten af marts 2023. Fabrikken i Guangzhou er den anden produktionsfacilitet for XPeng efter fabrikken i Zhaoqing, Guangdong-provinsen.

 

XPeng blev grundlagt i 2014 og lancerede sin første model, G3 SUV, i september 2016. Siden da har virksomheden udvidet sin produktlinje og producerer nu modeller som G3i, P5, P7 og G9. Tidligere var modellerne OEM-produceret af Haima Motor, men efter at XPengs OEM-aftale udløb i 2021, er alle modeller nu produceret på virksomhedens egne fabrikker.

 

Læs videre nedenfor: 

XPeng har oplevet faldende salgstal i de seneste måneder, med kun 5.218 leverede køretøjer i januar 2023, en nedgang på 59,62% sammenlignet med samme måned sidste år. Af disse var 2.249 enheder af G9-modellen, som blev lanceret i september 2022 og produceres på fabrikken i Guangzhou.

 

Kina regulerer strenge kvalifikationer for bilproduktion, og opnåelsen af produktionskvalifikation af XPengs nye fabrik har været en sjældenhed i de seneste fem år.

 

XPengs nye fabrik i Guangzhou vil hjælpe med at øge produktionen af ​​elektriske køretøjer og understreger virksomhedens fortsatte ekspansion på det kinesiske marked og dens ambitioner om at konkurrere med andre førende bilproducenter.