Kan du huske de spritnye Tesla Roadsters, der blev sendt til Kina i 2010, men som aldrig blev taget ud af containere? Nu er de til salg, og det seneste bud på hele pakken er imponerende 13 millioner kroner. Gruber Motors, firmaet der er ansat til at hjælpe sælgerne med at finde en køber til disse bil-tidskapsler, rapporterer om dette bud.

Først var budrunden planlagt til at slutte den 26. maj 2023, men på grund af det store antal potentielle købere, har sælgeren besluttet at forlænge budrunden indtil midnat den 2. juni, så flere kan få mulighed for at byde. Det seneste bud på 13 millioner kroner blev afgivet den 30. maj for hele pakken, hvilket overgår det hidtil højeste bud på 5,2 millioner kroner for alle tre køretøjer, som blev afgivet den 24. maj.

Siden Gruber Motors sidst rapporterede om de efterladte Roadsters, har de tilføjet nye billeder og videoer af bilerne for at give en bedre idé om deres tilstand. Alle tre elbiler er den eftertragtede Roadster Sport-variant, der kan accelerere fra 0-100 km/h på imponerende 3,7 sekunder, sammenlignet med den almindelige Roadsters 3,9 sekunder. En af Roadsterne er malet i en flot rød farve, mens de to andre har den karakteristiske meget orange farve. Alle tre biler har ingen kilometer på kilometertælleren, og interessant nok er der en container fyldt med reservedele, der ser ud til at stamme fra en fjerde bil. Dog er det ukendt, hvor selve chassiset befinder sig.

Ifølge Gruber Motors, som har specialiseret sig i reparation af Teslas første produktionskøretøj, blev de tre elbiler købt i 2010 af et R&D-Center for en kinesisk bilproducent, der senere gik konkurs. Det formodes, at Tesla-bilerne blev købt til reverse engineering formål.

Noget, der stadig er et mysterium, er nøglerne til disse biler. De skulle have været i et af havnekontorerne, men da de nuværende ejere forsøgte at finde dem, opdagede de, at den ansvarlige leder var afgået ved døden. Sælgerne vil dog erstatte nøglerne, hvis det er nødvendigt, da de har al den nødvendige dokumentation, herunder oprindelsescertifikaterne.

Roadsterne vil blive flyttet inden for de kommende dage for at forberede dem til direkte forsendelse til den heldige køber eller måske til Dubai, som er en frizone uden begrænsninger for visningstilladelser, hvilket er vigtigt for potentielle købere, der ønsker at undersøge bilerne før købet. For øjeblikket betaler sælgerne opbevaringsgebyrer ved den kinesiske havn, hvor containerne er placeret, så det giver økonomisk mening at flytte dem.

Da køretøjerne aldrig har været i hænderne på nogen, siden de blev sendt fra USA i 2010, er det umuligt at vide, om batterierne stadig har strøm eller om bilerne overhovedet vil fungere. Det er en overraskelse, der venter den heldige køber.

Salgsbillede