Kinesiske NIO netop offentliggjort deres resultater for salg af elektriske biler i januar måned, og resultatet viser et fald på 12% sammenlignet med samme periode sidste år.
Selvom bilproducenten har et bredere udvalg af køretøjer og ekstra salg i Europa, er dette et bekymrende tegn på, at dette år kan blive en udfordring for NIO.
En reduktion af prisen hos Tesla har ifølge nyhedsmedier øget antallet af ordrer i Kina, hvilket kan påvirke NIOs konkurrenceposition. Flere kinesiske elbil start-ups har også rapporteret svagt salg i januar 2023 sammenlignet med sidste år.
NIOs salg af crossover/SUV køretøjer i januar udgjorde 2.190 enheder, hvilket er 77% mindre end sidste år. Dette er et stort fald, selvom det kan være relateret til opdateringer af de ældre crossover/SUV modeller (EC6, ES6, ES8). Kundelevering af den nye ES8 forventes i juni, mens den nye ES7 vil blive ledsaget af den nye EC7 i maj, for et samlet udvalg på fem modeller.
Læs videre nedenfor:
Salgene af sedankøretøjer (ET5 og ET7) udgjorde 6.316 enheder (begge modeller er nye, så der er ingen sammenligning med januar 2022). NIO leverer ikke længere en detaljeret opdeling mellem de enkelte modeller.
Salgsresultater:
Crossover/SUV (EC6, ES6, ES7, ES8) Total: 2.190 (ned 77% sammenlignet med sidste år)
Sedaner (ET5, ET7): 6.316 (nye) Total: 8.506 (ned 12% sammenlignet med sidste år)
NIO har i løbet af 2022 solgt over 122.000 elektriske biler på