Vi så det først med den nye Mercedes EQA, der blev kronet til at være den mest aerodynamiske personbil, vi har på vejene i dag. Og nu må aerodynamik være blevet et hyppigt samtaleemne på Mercedes’ hovedkontor, for med projektbilen Mercedes EQXX, har de formået at indtage rekorden for værende det bilmærke, med den største rækkevidde for en Elbil. Med et batteri på blot 100 kWh, har de formået en ret heftig køretur fra Stuttgart i Tyskland til Silverstone England på bare en opladning, hvilket resulterer i små 1202 kilometer.

De flotte bedrifter er blevet gjort mulige, grundet et revolutionerende og aerodynamisk design, hvor der har været fokus på at minimere bilens vægt, selve karosseriet er blevet til ved brug AI, der har udregnet den mest effektive måde at konstruere bilens skelet. Det gør bilen sat i sammenligning med andre elbiler, har en relativt lav vægt på kun 1750 kg, hvilket er ret imponerende set i sammenligning med dens størrelse. De parameter er med til at gøre EQXX’en befandt sig på et gennemsnitforbrug på 8,3 kWh per 100 kilometer, og nu kan kaldes for rekordbryder.

© Mercedes

Der hvor bilen til gengæld ikke bryder nogle rekorder, er når de klassiske performance parametre ses på. For med en topfart på 140 km/t, og en acceleration fra 0-100 på 7,51 sek., er det ikke noget blindende.

Men det føltes også helt forkert at tage fat i de punkter, for det er ikke hvad EQXX’en har på sinde, eller hvad Mercedes gerne har ville vise. De har skabt det man burde kalde ingeniørkunst, og er med til at skubbe grænsen for elbiler!