Konkurrenter med flere modeller og bedre kundeservice truer Teslas position i verdens største marked for elbiler.
I Kina oplever Tesla en stigning i salget af deres kinesiske modeller på grund af prisnedsættelser, men mangler stadig opgraderet teknologi, luksusinteriør og god kundeservice, som kinesiske elbilproducenter som BYD og NIO tilbyder i et større omfang og som der er stor efterspørgsel på, på det kinesiske marked.
Teslas selvstyrende software og navigationsystemer har også modtaget kritik fra kunder på grund af langsomme opdateringer og fejl på de kinesiske veje. Som følge heraf er Teslas markedsandel faldet fra 15% i 2020 til 10% i Kina.
Ifølge Chinas Association of Automobile Manufacturers forventes salget af elbiler og plug-in hybridbiler at stige med 35% i 2023, og Tesla har kun to modeller til rådighed i Kina, hvilket giver konkurrenter mulighed for at overhale Tesla - på verdens største marked for elbiler.
Læs videre nedenfor:
Tesla overvejer nu at ændre deres markedsføringsstrategi i Kina for at fokusere mere på energieffektivitet og praktiske funktioner og mindre på banebrydende funktionalitet.
For at forblive konkurrencedygtige på det kinesiske marked skal Tesla fortsætte med at være innovative og udvikle nye modeller, teknologier og interiørdesign, samtidig med at de undersøger deres kinesiske konkurrenters metoder for at tiltrække kunder i showrooms, især i mindre byer.
Mens Tesla stadig kan vinde priskrigen, skal de holde sig opdaterede og differentiere sig på andre områder for at undgå at tabe krigen på det kinesiske marked.