Med brugen af CATLs LFP-batterier vil Hyundai og Kia lancere mindre elbiler til bykørsel, der vil være mere overkommelige for køberne
Hyundai og Kia vil lancere mindre elbilmodeller i år, og det vil give flere købere mulighed for at komme bag rattet af en by-elbil. De nye modeller vil blive udstyret med CATLs pack-baserede Lithium Iron Phosphate (LFP) batterier, som vil gøre bilerne mere økonomiske end andre elbiler på markedet.
Hyundai vil begynde at bruge CATLs LFP-batterier i en lille by-elbil i år, mens Kia vil lancere deres næste generation af Ray EV, som hovedsageligt vil blive solgt på det sydkoreanske marked. Den mindre batteristørrelse vil tillade kørsel primært i byområder, hvilket også vil gøre det mere omkostningseffektivt for køberne.
Mindre batteristørrelse gør elbilerne billigere
Kia vil bruge CATLs LFP-batterier i deres næste generation af Ray EV, som hovedsageligt vil blive solgt i Sydkorea. Med brugen af mindre batterier i deres elbiler kan Kia og Hyundai reducere prisen og gøre det muligt for flere at købe en by-elbil.
Selvom specifikationerne for den kommende Ray EV endnu ikke er offentliggjort, forventes det, at bilen vil bruge en 400 V arkitektur, hvilket adskiller sig fra Hyundais Ioniq og Kia EV6, der bruger en 800 V arkitektur.
Læs videre nedenfor:
Hyundai bruger normalt Nickel Cobalt Manganese (NCM) baserede celler i deres Ioniq og andre produkter på grund af den højere batteritetæthed. Dette gør dog bilerne dyrere end de mindre elbiler.
Nye BorgWarner drivsystemer
Det forventes, at den næste generation af Kia Ray EV og Hyundai-bybiler vil bruge et nyt BorgWarner drivsystem sammen med CATL LFP-batteripakken. Dette vil gøre opladningen af elbilerne hurtigere end Kia Ray EV, men det er ikke så vigtigt for en by-elbil med et mindre batteri.
Flere bilproducenter hopper på bølgen
Flere bilproducenter, herunder Daihatsu, har også underskrevet en batteriaftale med CATL, og lanceringen af disse LFP-batteri-udstyrede by-elbiler af Hyundai og Kia kan være begyndelsen på mere overkommelige elbiler på markedet i årene fremover.