Fabrikken vil producere batteripakker til omkring 400.000 af Fords elektriske køretøjer og forventes at gå i produktion i 2026, med en startskapacitet på 2.500 ansatte.

 

US-bilproducenten Ford vil opføre en ny batterifabrik i Michigan, som vil benytte teknologi og service fra det kinesiske firma CATL. Batterifabrikken vil være fuldt ejet af Ford og forventes at producere 35 GWh om året.

 

For at opnå dette har Ford indgået en aftale med CATL, hvor CATL vil levere teknisk og serviceunderstøttelse til produktionen af LFP batterifabrikken, mens Ford vil tage sig af celle- og køretøjsintegration.

 

Denne aftale vil hjælpe Ford med at øge batterikapaciteten og introducere nye batteriteknologier. Ford har tidligere samarbejdet med LG New Energy og SK On omkring powerbatterier.

 

 

Læs videre nedenfor: 

Ford har lovet at investere mere end 50 milliarder dollars i elektriske køretøjer inden 2026 og arbejder på at nå målet om 600.000 globale EV-produktionskapaciteter inden udgangen af 2023 og 2 millioner elbiler om året, inden 2026.

 

Inden denne LFP-batterifabrik går i fuld produktion, vil Ford tilbyde LFP-batteripakkeindstillinger til Mustang Mach-E og F-150 Lightning til det nordamerikanske marked i år og i 2024.

 

Ford investerer således stort i elektriske køretøjer og batteriteknologier og sikrer med CATLs teknologi en mere stabil og omkostningseffektiv produktion af LFP batterier i USA, hvilket vil bidrage til at øge efterspørgslen og skabe flere jobmuligheder i området.