Ford bekræfter billigere Mustang Mach-e med LFP-batteri til Europa: Planlægger produktion af batterier og fremtidig brug i andre elbiler for at sænke omkostningerne for forbrugerne.

 

Ford har bekræftet, at den billigere version af Mustang Mach-e, som vil blive udstyret med litium-jernfosfat-batteri (LFP-batteri), også vil blive tilgængelig i Europa. Dette betyder, at den danske marked også vil få adgang til denne billigere elbil fra Ford.

 

Ford vil begynde at montere LFP-batterierne senere i år og planlægger også at opføre en fabrik til produktion af disse batterier. Målet er at sende billigere biler ud til forbrugerne.

 

Den nuværende version af Mustang Mach-e benytter det traditionelle NCM-batteri, som giver længere rækkevidde, men er også betydeligt dyrere. Dette skyldes, at NCM-batterierne kræver sjældne mineraler som kobolt og nikkel, som LFP-batterierne ikke kræver.

 

Fords LFP-batterier har allerede været en succes i Kina, hvor de har reduceret omkostningerne for den kinesiske version af Mustang Mach-e. Ford har også planer om at bruge LFP-batterier i andre elbiler i fremtiden.

 

Læs videre nedenfor: 

Ford bekræfter ikke, hvordan de nye LFP-batterier vil påvirke priserne på Mustang Mach-e i Europa. I skrivende stund starter prisen på Mustang Mach-e ved 450.000 kroner i Danmark for den såkaldte Standard Range-udgave, som forventes at blive udrustet med LFP-batteri.

 

Prisforskellen mellem LFP-batterier og NCM-batterier kan potentielt være en afgørende faktor for forbrugerne, når de overvejer at købe en elbil.

 

Fords bekræftelse af den billigere Mustang Mach-e med LFP-batteri er et spændende skridt for europæiske forbrugere, der ønsker at købe en elbil.

 

Denne nyhed kan også betyde, at flere forbrugere vil tage springet til at købe en elbil, som kan være mere overkommelig og tilgængelig.