BMW giver dig nu muligheden for at vælge udstyrsfunktionen sædevarme, som en mikrotransaktion på månedsbasis.
Prisen på denne funktion ville koste dig 18$ om måneden, 180 dollar om året, 3 år for 300$ eller ubegrænset adgang for 415$ dollars. Det er dog ikke helt klart hvor og hvornår BMW vil implementere dette. Dog er salgsstrategien blevet testet i Sydkorea.
Disse slags mikrotransaktioner er dog ikke et ukendt fænomen i bilbranchen, da virksomheder som Tesla gør brug af det til deres GPS, hvor du skal betale yderligere, så nu kan se navigationskortet som satellit og med trafik. Er det så et grådigt træk fra BMW og Tesla at arbejde sådan med mikrotransaktioner?
Et udsnit af de, måske, snart mulige tilkøb
På den anden side, hvis du ejede BMW i mindre end 3 år, ville det være en billigere måde at erhverve sig sædevarme i stedet for at betale hele beløbet for sædevarmen til at starte med. Derudover er funktionen sædevarme også mindre essentiel i sommerhalvåret. Der hvor forskellen på Tesla og BMW opstår i forhold til mikrotransaktionerne er at, BMW giver dig muligheden for at købe en ubegrænset adgang, hvorimod Tesla ikke gør.
Spørgsmålet er så om dette bliver en fremtidig trend i bilbranchen, hvor vi begynder at se flere og flere integrerede funktioner som er låst med software, som kun mikrotransaktioner kan låse op for?