Volvo har meldt ud at de i 2022 vil forsøge at få deres ”Ride Pilot” godkendt på enkelte motorvejsstrækninger i Californien. Det ville være førstegang, at deres koncept ville blive godkendt til at køre på offentlig vej. 

” We will not require hands on the steering wheel, and we will not require eyes on the road”.  – Henrik Green/Volvo koncern.

Teknologien ville være bandebrydende for branchen, da ingen bilproducent på nuværende tidspunkt har fået en godkendelse til at køre med autopilot uden fysisk kontakt. Deres målsætning er at gøre det muligt for chaufføren at tage en lur under turen og blive vækket af bilen ved ankomst til destination.
Californiens afdeling for motorkøretøjer håndterer over 60 virksomheders tilladelse til at teste deres køretøjer på offentlig vej. Her testes biler med et selvkørende system, og endnu færre systemer uden en testpilot ombord i bilen. 

Volvos tilgang er dog en smule anderledes, eftersom de har ansøgt om tilladelse til at teste deres selvkørende biler på offentlig vej, men modsat andre testvirksomheder kommer Volvos biler ikke til at være en del af en taxa eller leveringstjeneste. Men derimod med ønsket om at gøre det tilgængeligt for privatforbrugeren. De vil gøre denne feature tilgængelig igennem en abonnementstjeneste i bilens software
Virksomheder der ønsker at anvende niveau 3 køretøjer på offentlig vej, indhenter deres tilladelse fra staten, før de stiller deres teknologi til rådighed for kunderne. Volvo har endnu ikke ansøgt om denne tilladelse. Men det forventes at de snart vil ansøge om tilladelse og begynde deres testning af bilen i de første måneder af 2022.

Niveauer

  • Niveau 0 - No automation: 
  • Niveau 1 – Hands on/shared control.
  • Niveau 2 – Hands off: 
  • Niveau 3 – Eyes off
  • Niveau 4 – Mind off
  • Niveau 5 – Steering wheel optional 

 

Den største udfordring med selvkørende biler er at mange bilister vælger at, ignorere de alarmer som er blevet aktiveret, 

som har til formål at opretholde sikkerheden på offentlig vej. Eller at bilisterne ikke ved hvornår de skal overtage styringen fra systemet. Et godt eksempel er Teslas niveau 2 FSD ”fuldt selvkørende system” - Der er uploadet flere videoer, hvor billister har været i livsfarlige situationer pga. fejlbetjening af softwaren, eksempelvis ved uforudset vejarbejde eller nye malede streger på kørebanen. Niveau 3 kræver at systemet er endnu mere let forståeligt og ikke kan fejlanvendes. En bilist uden øjne på vejen er enorm farlig, hvis automatpiloten anmoder om overtagelse og dette ikke sker fordi bilisten sover.