En elbil der har en lang rækkevidde men stadig en fornuftig pris, lyder godt, måske for godt? Hyundai Kona Electric giver det ihvertfald et forsøg. 

Kona Eletric er en elbil, som du kan købe lige nu, der hævder at kunne køre op til 484 km på en opladning, med hjælp fra sit 64 kW batteri - De afstande plejede at være "reserveret" til de dyrere varianter fra bl.a. Tesla. 

Hvis du ikke køre langt i hverdagen, kan du også vælge varianten med 39 kW som giver dig en rækkevidde på 305 km.

Et grønnere valg pakket ind i et genkendeligt design

Hyundai Kona Electric's design er baseret på sin brændstof-tvilling, Hyundai Kona, som hører i kategorien kompakt-SUV.

© Hyundai

Performance

Hyundai Kona Electric findes i 2 varianter, en med 39 kW batteri og 134 HK eller deres større variant med 64 kW og 201 HK.

39 kW varianten går fra 0-100 km/t. på blot 7,9 sek. Det er hurtigere end flere konkurrenter, bl.a Renualt Zoe og Nissan Leaf. 

Opgradere man til 64 kW får man små 70 HK mere og kan sætte accelerationen ned på blot 7 sek.  

© Hyundai

Design og interiør

Hyundai Kona Electric ser mere eller mindre ud som den Kona vi kender med brændstofmotor, men dette kan være nøglen til forbrugeren for Hyundai - Bilen er velkendt og ligner en normal bil uden der er for meget teknik, el og blær.

Der er dog nogle stylingselementer der skiller sig ud. 
Ser vi på bilen foran, er det hurtigt at se lågen til ladeporten. 
Der er kommet nogle nye 17" alufælge som er optimeret aerodynamisk og kombineret med stil og ekslusivitet. 

Kigger man på interiør, er det stort set samme historie. Der er ikke ændret meget. Hyundai har beholdt det logisk anlagte intrumentbræt. I midterkonsollen, er gearstangen væk. Den er blevet erstattet af en bank af knapper, der bruges til at skifte fra: Drive, Neutral og bakgear.

Alle Kona Electric-varianterne indeholder en 10.25" infotainment skærm med Adroid Auto og Apple-Carplay forbindelse.

© Hyundai

Komfort

Kona Electric afviger ikke vildt fra sine forbrændingsmodstandere på indersiden -  Kona efterlader rigelig plads indeni. Der er en god køreposition, og udsynet er godt trods Kona's dristige design.

Det er ikke den mest praktiske kompakte-SUV der findes, men Kona Electric er bestemt blandt de mest praktiske elbiler i denne prisklasse. Hvis du dog stadig ønsker det mere praktiske og med materialer i højere kvalitet, kan valget falde på Kia e-Niro.

Størrelsen

Baseret på den samme platform som Kia e-Niro, måler Kona Electric det samme i bredde og højde, plus-minus. Dog er Kona ikke lige så lang.

Der er et 332 liters bagagerum, hvilket er konkurrencedygtigt i denne klasse. Hvis du folder bagsæderne ned, får du et samlet bagagerum på 1.114 liter.

Kunne du være interesseret i en Kona Electric?

Gå på udkig på Klimabiler hvor vi har samlet en masse brugte Kona Electric.

Se dem her