Ford undlader at følge Teslas prisnedsættelser i Europa

Ford har besluttet at ikke følge Teslas prisnedsættelser i Europa, hvor de ellers har skåret priserne på deres elektriske crossover, Mustang Mach-E, på det amerikanske marked, for at konkurrere med Tesla Model Y.

Fords europæiske forretningsområde tager en anden tilgang end i USA, hvor de har skåret priserne på Mustang Mach-E med op til $5,900 (40.250 DKK) for at undgå at tabe markedsandele til Tesla Model Y og Model 3, der er blevet op til 20% billigere på hjemmemarkedet.

Ford Frankrig: Ingen planer om at skære priser

En talsperson fra Ford Frankrig fortalte Automotive News Europe, at Mustang Mach-E prisnedsættelser er "specifikke for det Nordamerikanske marked," og at de ikke har noget at annoncere på nuværende tidspunkt.

Talspersonen tilføjede også, at Ford er i stand til at levere Mustang Mach-E i Frankrig hurtigere end før, efter en periode med produktionsbegrænsninger. Priserne for Mustang Mach-E forbliver også uændrede i UK og Tyskland – som er Fords største markeder i Europa.

Ford Mustang Mach-E dyrere end Tesla Model Y

I Tyskland starter den billigste Ford Mustang Mach-E fra €62,900 (468.000 DKK), hvilket gør den meget dyrere end Tesla Model Y RWD, der er prissat fra €44,890 (334.000 DKK).

Prisforskellen mellem de to elektriske crossovers er mindre i UK, hvor Mustang Mach-E Select starter fra £50,830 (428.000 DKK), mens Tesla Model Y RWD er prissat fra £44,990 (379.000 DKK).

Ford solgte omkring 25.000 Mustang Mach-E modeller i Europa sidste år sammenlignet med de 39.458 enheder, der blev solgt i USA i samme periode.

Tesla solgte til sammenligning 31.562 Model Y i Europa i december 2022.

Ford har annonceret, at de planlægger at producere 130.000 Mustang Mach-Es globalt i år, mod 77.959 sidste år.

Andre store elbilproducenter i Europa har også erklæret, at de ikke har planer om at sænke priserne på deres elbiler. Volkswagen Groups CEO, Oliver Blume, har sagt, at bilproducenten ikke vil sænke priserne som reaktion på Teslas træk, mens Renaults CEO, Luca de Meo, har udtalt en tilsvarende holdning.

Hvis Tesla er i stand til at opretholde de nye priser i længden, vil det være interessant at se, hvordan Ford, Volkswagen, Renault og andre elbilspillere vil kunne klare sig uden at sænke priserne, da Model Y og Model 3 allerede dominerede salget i Europa i 2022, før rabatterne blev introduceret.

Overordnet set er det klart, at de europæiske markeder for elbiler fortsætter med at vokse, og at den intense konkurrence mellem producenterne vil fortsætte. Hvad angår Ford Mustang Mach-E, så ser det ud til, at deres europæiske afdelinger vil tage en anden strategisk retning end i USA, og at priserne vil forblive uændrede.