Grønnere elbiler med større batterier og færre klimaemissioner

 

Elbiler har altid været et grønt alternativ til benzin- og dieselbiler, men de bliver nu endnu grønnere. Ifølge de opdaterede beregninger fra Region Hovedstaden, er elbilernes klimaaftryk faldet med næsten en tredjedel inden for de sidste fire år.

 

Batterierne bliver mere effektive

 

Elbilerne i dag har gennemsnitligt en batteristørrelse på 77 kWh, hvilket ernæsten dobbelt så stort som da Klimarådets notat blev udgivet for fire år siden. Men på trods af dette, har elbilerne stadig et faldende klimaaftryk. Det skyldes en kombination af en mere effektiv produktion af batterierne og en større andel af el, der stammer fra vedvarende energikilder såsom sol- og vindenergi.

 

Grønnere strøm til elbiler

 

Den el, som elbilerne kører på, er blevet grønnere med en udledning af CO2 på 45% mindre per kWh end da Klimarådet gjorde deres måling. Dette forventes at fortsætte med at falde, da strømmen i stigende grad vil komme fra vedvarende energikilder.

 

Læs videre nedenfor:

CO2-udledning fra batteriproduktionen er faldet

 

CO2-udledningen fra batteriproduktionen er faldet fra 150 kg CO2e pr kWh i 2017 til 61 kg CO2e pr kWh i 2019 - en reduktion på 59,3 procent. Udledningen relateret til forbruget af elbiler er også blevet 41,4 procent mindre i forhold til 2018, selvom bilene i dag er større end for fire år siden.

 

Benzinaftrykket er 354 procent højere over 200.000 km, mens dieselaftrykket er 372 procent højere – fremgår det i en rapport fra Ritzau.